Minyak oh Minyak

seminggu ni sibuk kita dgr org dok cakap pasal minyak naik rege…
ramai yg ngeluh…hehehe…ramai yang sakit ati laa ape laa..
hehehe…aku je yg cool…ptuiiihh…hahhaha..sebenarnya aku malas nak melayan org yang dok sibuk cakap pasal rege minyak naik ni….sebab bagi aku..takleh nak kata ape…bende takleh kontrol….masa kenduri tahlil abah pun ada yang soksek pasal harga minyak naik…..
nak dipendekkan cita…aku rasa seelok2nya dari dulu lagi..terus naik kan harga minyak tuh..insteade govt. naikkan berperingkat…baik naik kan terus je RM1…lagi senang…naik 20sen kene maki…naik 15sen kene maki….baik terus naikkan RM1…maki tetap sama….
lagi satu…bagi pendapat aku…lebih elok jika subsidi ni ditarik balik oleh govt. duit subsidi ni boleh buat banyak bende…secara tak langsung kedai2 minyak ni lebih kompetitif dari segi harga jualan dorang…bagi mereka yang penah gi UK,USA dan negara2 eropah lain…kalau naik kete sudah tentu dah biasa cari kedai minyak yang jual minyak murahkan…sebab apa…sebab minyak gov tak subsidi..kalau ada pun jumlah subsidi tu amatlah sikit….
masa kat UK….jarang nak jumpe shell ke bp ke..sebab kebanyakan hypermarket macam tesco, asda, carrefour..dorang ada stesen minyak sendiri…so harga minyak di kalangan dorang memang murah….
tapi tak silap aku…kat mesia ni penah gak kite tarik subsidi…ie: minyak dijual ikut harga sesuka hati abah dorang…tapi ..masa tu …tak silap ..banyak kedai minyak yang hampir bungkus sebab tak laku..yang laku shell je…sebab shell je mampu bagi harga minyak murah…
hhmmmm…
so bagi aku kenaikan minyak ni tak nak dijadikan isu….
sebab timbul persoalan baru…aku terbaca kat satu surat khabar…
“kenapa harga minyak kite mahal tatkala harga petrol sedunia turun”
nak tanya….bape banyak turun harga minyak tuh….and bape lama leh kekal kat harga tuh??

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s